Svar: Morgenmad - nej tak!
4. august 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Anne
Jeg kan godt forstå at du ikke så gerne vil sende din dreng i dagpleje uden morgenmad og tænker at du derfor må lave en aftale med dagplejer om at han hos hende kan få en portion grød, hvis han ikke har spist så meget om morgenen.
Det er fortsat vigtigt at han får sine flasker med mme og han skal gerne have godt 400ml mme dagligt, så hans jernbehov er dækket den vej. Ved siden af dette kan han få lidt sødmælk af en kop, lidt yoghurt og lignende som du også giver.
Man kunne måske godt forestille sig at han er mest tørstig om morgenen og derfor måske ville trives med flaske mme tidlig morgen, når han vågner. Herefter kunne han så komme i tøjet osv. blive afleveret hos dagplejer, hvor han så kunne få en portion grød inden formiddagslur - altså bytte rundt på flaske og grød. Han bør dog ikke få flaske to gange morgen/formiddag, det er vigtigt at han fortsat også tilbydes grød.
Alternativet kan en overgang også være en bolle med lidt smør, lidt ost i stænger, lidt frisk frugt, banan, lidt yoghurt eller lignende indtil grøden måske atter er lidt interessant. Det kunne jo godt tænkes at han på nuværende tidspunkt også er lidt træt af grød og har lyst til lidt forandring:o)
Planen for dagen er i øvrigt fin og det er helt normalt at han nogle dage spiser mere end andre. Han lyder således til at selvregulere sit behov rigtig fint og de dage, hvor han har behov for ekstra mælk/væske, vågner han inden midnat og beder om det. Det lyder helt okay i forhold til hans alder.
Det er således helt normalt at det føles som om at nogle dage spiser han for flere dage og andre dage er han ikke særligt sulten. Derfor er det altid en god idé at se på hans indtag over flere dage:o)
Rigtig meget held og lykke med indkøringen i dagpleje, jeg håber det kommer til at gå rigtig fint for jer alle:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske