Brev:
Rytme, indkøring af barnepige, putning
30. juli 2008
Alder:
12 mdr.
Rytme, indkøring af barnepige, putning
Kære Helen
Siden vi kom hjem fra USA d. 10. juni har det været en turbulent tid for pigerne. Dels pga. jetlaget, som tog en uges tid at få ud af kroppen, dels pga. ferietiden, hvor vi har været (lige lovlig) mange steder henne.
Generelt synes jeg, at de har klaret de mange skift rigtig fint, det skyldes nok ikke mindst, at vi har holdt deres rytme, især med hensyn til lure, meget stramt uanset hvor vi har været, så de har haft det at holde sig til. Deres rytme så indtil for kort tid siden typisk sådan ud:
Ml. 04-05: Får en flaske med 100-150 ml lun letmælk. Sover videre inde i vores seng.
06.00-06.30: Står op
07.00: Havregrød med smør+kanel, mælk i kop. Spiser meget.
08.30: Frugt + vand
09.00: Puttes til lur, sover 1-1,5 time
11.00: Frokost: rugbrød og/eller havregrynsboller ell. andet groft, hvidt brød med fx. smøreost, alm ost, fiskefrikadeller, frikadeller, leverpostej, kødpølse, spegepølse + vand ell. mælk.
Anna spiser meget og kan lide næsten alt, Signe spiser svingende og er ret selektiv
12.45-13.00: frugt + vand
13.00-13.30: Puttes til lur, sover 1-1,5 time
15.00: eftermiddagsmad: fx. bolle med smør, tykmælk med sukkerfrit ymerdrys ell. havregryn, rugfras med mælk + vand
16.15: frugt
17.30: aftensmad, for det meste deres favorit = kartofler+grøntsager med kød eller fisk. 1/3 spises i stykker med fingre eller på gaffel, resten moses med gaffel og gives med ske. Mælk eller vand.
19.00: deler 1 banan og får vand. Tandbørstning, putning, sover ca. 19.30.
D. 21. juli begyndte jeg på arbejde igen. Min kæreste havde en uges ferie mere, hvor torsdag-fredag blev brugt sammen med den unge pige, vi har ansat til at passe pigerne hjemme det første år. Fra i mandags skulle hun have dem selv. Mandag gik over al forventning; de spiste meget, var nemme at putte og var generelt glade og legede fint.
Tirsdag og onsdag har de under ingen omstændigheder ville puttes om eftermiddagen. Særligt Signe er meget ulykkelig/en smule hysterisk, og vi er taget hjem fra arbejde. Vi har selv oplevet Signe meget ulykkelig, det begyndte for en lille måneds tid siden, efter min kæreste havde været væk i 6 dage. Signe er udpræget "fars pige" og da han kom hjem igen græd hun den første aften 2 timer i træk, og faldt kun en lille smule til ro, hvis hun lå klistret til hans bryst.
Det er på samme måde hun nu græder helt ulykkeligt om eftermiddagen, mens de er nemme at putte om formiddagen. Vi har fået dem til at sove kl. 15.00, hvilket er meget senere end ellers.
Nu er jeg i tvivl om, hvordan det skal tolkes:
Skal vi holde fast i deres vante rytme, hvor de ca. holder 3 timer mellem de 2 lure, og udelukkende se det som en reaktion på varmen og på barnepigen?
Eller er det mon udtryk for, at de skal trækkes en time længere inden eftermiddagsluren, selvom de virker trætte som de plejer?
Jeg opfatter dem som velfungerende og alderssvarende. Anna kan gå nu, Signe kan gå når vi hjælper eller ved gåvogn og langs borde mv. De er generelt glade, nysgerrige og aktive. De leger endnu ikke sammen, men parallel-leger, dvs. den ene følger gerne efter den anden og sætter sig i nærheden og leger.
Signe er den stille, men Anna er "tonseren". Signe er derfor også mere forbeholden over for fremmede. Men vores barnepige har der dog ikke været nogen problemer med, de virker trygge ved hende og kravler hen til hende om morgenen når hun kommer.
Jeg er klar over, at der er en indkøringsperiode og at de sikkert også reagerer på den sidste tids turbulens. Alligevel vil jeg gerne høre din mening om ovenstående. Jeg tænker umiddelbart ikke selv, at det er nu, vi skal gå over til 1 lur, da de som regel er rigtig trætte til formiddagsluren. Som regel tager det 5-10 min at få dem til at sove ved begge lure.
Til sidst: Vi overvejer at gå over til "Godnat og sov godt"-princippet ved aftenputningen, da den er trukket ud fra 10 min til en halv time eller mere. Det er ikke fordi de græder, de ligger bare meget uroligt, snakker, vender sig og vil gerne op at stå, selvom de uden tvivl er trætte. Kan du sige lidt om, hvad vi kan forvente i den forbindelse, når nu de er så forholdsvis gamle i forhold til at skulle lære en ny putte-metode.
På forhånd tak.
Kærlig hilsen
Maria Louise