Svar: Motoriske problemer, hvis hun ikke lærer at kravle?
30. juli 2008
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Tak for dine pæne ord til mig:o)
Det lyder som om at din datter er rigtig godt igang og nær det at knække koden til at kravle - måske hun netop nu er igang, nu hvor jeg får svaret dig ....
Ellers er det sådan at det at kravle er vigtigt og det er det fordi det at kunne krydskoordinere, er at få de to hjernehalvdele til at arbejde sammen. Derfor er man opmærksom på at børn motorisk skal kunne krydskoordinere inden skolestart og det er således vigtigt at børn kan kravle, hoppe sprældemandshop, hoppe gadedrenge hop osv.
Nogle børn springer kravlestadiet over og det betyder ikke at løbet så er kørt. Man skal så bare være opmærksom på at barnet efterfølgende skal lære at lave krydskoordinerende bevægelser.
Det at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen, at man er i stand til at krydskoordinere har bla. betydning for at man kan skelne bogstaver og tal, at man kan se forskel på f.eks. b og d, p og q, om det står 9 eller 6 osv.
Det styrker børns motoriske evner at få stimuleret deres balancecenter og det får de bedst ved at blive gynget og snurret rundt. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kunne købe en babygynge til jeres datter - altså en gynge der kan gynge frem og tilbage (ikke en hoppegynge!) og det vil være rigtig godt at I danser med hende, snurrer hende rundt, lader hende slå koldbøtter i mellem jeres ben osv. Jo mere snurren rundt jo bedre motorik...
Rigtig meget held og lykke, det lyder som sagt som om at det nok skal komme:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske