Svar: Spisevaner, morsyge mm
29. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev, det lyder som om at Freja har det rigtig godt og trives med dagplejen. Det er rigtig dejligt:o)
Det vil være en rigtig god idé at servere lidt mere mad om eftermiddagen for hende, det kan være en skål grød (havregrød eller flerkornsgrød), det kan også være en bolle med lidt smør, ost, måske lidt marmelade, banan, tykmælk eller lignende.
Derudover har rigtig mange børn glæde af at få lidt før-aftensmad. Det vil sige en tallerken med lidt grønt, det kan være ærter, majs, gulerod, peberfrugt, avokado eller lignende, som de kan gnaske i sig inden aftensmaden. Mange børn er faktisk rigtig sultne omkring kl. 17, det tidspunkt hvor vi ofte skal til at overveje aftensmaden og at tilbyde dem lidt grønt der, gør for det første at de på den måde spiser lidt mere grønt men samtidig behøver man så heller ikke være så bekymret, hvis der til aftensmåltidet glider mere pasta og kød ned end grønt ....
Hvorvidt du vil give din datter rugbrød imens hun sidder på gulvet og leger eller ej, er jo sådan set dit valg og afhænger helt af hvilke regler I har hos jer, hvad I tænker omkring opdragelse osv. Nogle vælger jo at lade barnet spise på gulvet mod at barnet så spiser, andre vil ikke have det sådan. Personligt synes jeg at børn skal spise ved bordet og ikke rende rundt med mad i hele huset eller spise på gulvet ... men nu bor jeg jo ikke hos jer:o)
Med hensyn til at spise med ske, så er de fleste børn omkring 16 måneder inden de mestrer dette. Det betyder dog ikke at I ikke gerne må forsøge, guide hende, vise hende hvordan. Men ellers vil hun fint kunne spise med en gaffel og det kan du sagtens lære hende med den alder hun har.
Med hensyn til morsyge, så handler det sandsynligvis om at I ikke er så meget sammen i hverdagen som tidligere og hun har derfor ekstra behov for at vide at du er der og ikke har forladt hende. Giv hende derfor så meget fysisk kontakt, nærhed, kram og kys som du overhovedet kan. Se det sådan at hun lige nu skal fyldes så meget op med 'mor' som muligt, så hun får et mor-depot at tære på. Pas på ikke at skubbe hende fra dig, bliv ikke irriteret, men være i stedet ekstra imødekommende, når hun søger dig. På den måde vil hun lettere slippe dig igen, men hvis hun mærker at du skubber hende fra dig, så bliver hun mere 'klistret'... :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god sommer til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske