Brev:
Spisevaner, morsyge mm
29. juli 2008
Alder:
11 mdr.
Spisevaner, morsyge mm
Hej Helen.
Vores datter Freja er nu snart et år. Det går rigtig godt, hun er en nysgerrig, glad og selvstændig pige der "gerne vil selv".
Vores problem er mht spisning. I starten af et måltid er hun interesseret i maden, men hun mister hurtigt interessen, og begynder at græde/skælde ud når hun sidder i trip trapstolen. Hun vil gerne ned. Nogengange tror jeg stadig hun er sulten når hun bliver sat ned på gulvet, men det skal jo ikke være en kamp, så når afledning med legetøj mm ikke virker mere, bliver hun sat ned på gulvet til legetøjet. Det plejer at hjælpe.
Nogengange fortsætter jeg med at give hende fx rugbrød nede på gulvet imens hun leger, og her kan hun som regel spise mere. Men det er vel ikke så smart at gøre eller hvad?
Hun er startet i dagpleje (som hun er glad for) og er kommet ind i en god dagsrytme: morgenmad, frugt, frokost, frugt, aftensmad, natflaske. Hun er aftensmad-sulten ofte allerede kl 16, selvom hun har fået frugt fx kl 15, og det er for tidligt for os at spise til hverdag. Nu vi har ferie har jeg prøvet at give brød sammen med eftermiddags frugt for at mætte mere, men det er ikke altid det hjælper. Gode ideer? Vi vil jo gerne spise sammen for hyggens skyld, men det lykkedes sjældent fordi hun pludseligt bliver skrupsulten og skal have aftensmad nu og her.
Hvornår kan vi starte med at lære hende at spise med ske? Hun nyder tydeligt at hun selv kan vælge maden på tallerkenen med fingrene, men det kan hun jo ikke gøre med grød... Hvordan starter man op med at lære hende det?
Efter hun er startet i dagpleje (for en måned siden) er hun blevet meget "mor syg". Normalt er hun god til at lege selv eller hygge med farmand, men så snart jeg træder ind i rummet, kommer hun kravlende hen til mig og vil op. Hvad kan jeg gøre for at afhjælpe det?
På forhånd tak for hjælpen og god sommer til dig.
Kærlig hilsen
Kristina.