Alle børn lærer gennem deres sanser og gennem bevægelse. Og alle børn er mere eller mindre motorisk sansesøgende - særligt i de første år, hvor de naturligt udforsker verden og udvikler deres motoriske færdigheder samt sanseintegration. At børn har en motorisk sansesøgende adfærd er derfor ikke nødvendigvis et problem. Det kan sagtens være del af en sund udvikling.
Børn udvikler sig forskelligt og på hver deres unikke måde; men nogle børn viser en særlig trang til at udforske verden gennem deres sanser og bevægelser. Det er netop disse børn, som man ofte beskriver som motorisk sansesøgende, hvilket betyder, at de søger ekstra stimuli gennem bevægelse, berøring og leg.
Forskellen ligger i graden og intensiteten af barnets motorisk sansesøgende adfærd, og det er vigtigt at være opmærksom på, så barnet kan få ekstra støtte, hvis der er behov for det. I dag skal min artikel derfor handle om de motorisk sansesøgende børn.
Hvad betyder det at være motorisk sansesøgende
Vi oplever alle verden med vores sanser. Vi bruger vores sanser til at forstå og navigere i verden, bevæge os sikkert, kommunikere, opleve glæde, opdage farer, forstå vores krops behov. Vi bruger f.eks. vores syn, balance og kropsfornemmelse, når vi skal gå på en ujævn sti, og vi bruger f.eks. vores syn og smag, når vi spiser et måltid. Når vores sanser arbejder godt sammen, så klarer vi normalt hverdagens opgaver uden større problemer.
Motorisk sansesøgende børn har en ekstra stærk trang til at bruge deres krop for at få sanseindtryk. Det betyder, at børnene f.eks. hopper, triller, drejer sig, griber, rører ved, klatrer eller smager på ting. Forskning viser, at når børn har denne adfærd, så skyldes det ofte, at børnene har et højere behov for sensoriske input for at kunne regulere deres nervesystem.
Vores sanser og de motorisk sansesøgende børn
1. Synssansen (visuel sans). Denne sans hjælper os med at navigere i omgivelserne ved at opfatte lys, farver, former og bevægelse.
- Motorisk sansesøgende børn: Kan være draget af lys eller bevægelser, og de kan have svært ved at koncentrere sig, hvis omgivelserne er visuelt stimulerende.
2. Høresansens (auditiv sans). Denne sans registrerer lyde og hjælper os med at opfatte tale, musik og baggrundslyde.
- Motorisk sansesøgende børn: Kan søge høje lyde, lave rytmer eller konstant lave støj, fordi det giver barnet en følelse af stimulering.
3. Smagssansens (gustatorisk sans). Denne sans registrerer de forskellige smage som surt, sødt, salt, bittert og umami.
- Motorisk sansesøgende børn: Smager ofte på alt, også ikke mad-varer, for på den måde at få en sensorisk oplevelse.
4. Lugtesansen (olfaktorisk sans). Denne sans hjælper os med at genkende dufte, og den kan f.eks. advare os om farlige lugte som røg eller fordærvet mad.
- Motorisk sansesøgende børn: Kan være fascinerede af stærke dufte eller kontant søge nye lugtoplevelser.
5. Følesansen (taktil sans). Denne sans giver os information om temperatur, tekstur, tryk og smerte gennem huden.
- Motorisk sansesøgende børn: Rører ved alt, elsker aktiviteter som leg med sand, vand og forskellige teksturer.
6. Balancesansen (vestibulær sans). Denne sans sidder i det indre øre og registrerer hovedets bevægelse og position. Den hjælper os med at holde balancen og navigere gennem bevægelse.
- Motorisk sansesøgende børn: Elsker at gynge, dreje rundt eller rulle - aktiviteter, der sætter gang i balancesansen.
7. Kropsfornemmelsessansen (proprioception). Denne sans registrerer kroppens position, og hvordan vi bevæger vores krop, bruger vores led, muskler og sener.
- Motorisk sansesøgende børn: Søger dybe tryk ved f.eks. at klemme sig ind i et lille rum (f.eks. i en kasse eller en reol/hylde). Det kan også være ved at bære eller skubbe tunge ting. Ligesom de ofte gerne vil tumle.
8. Interoception (indre sanser). Giver os information om vores krops indre tilstand, f.eks. at vi føler sult, tørst, smerte eller behov for at gå på toilettet.
- Motorisk sansesøgende børn: Kan have svært ved at regulere sig selv, og de søger fysiske aktiviteter for at finde ro eller struktur.
Tegn på motorisk sansesøgende adfærd i forskellige aldre
Børn under 6 måneder
I denne alder kan det være meget svært at se, hvorvidt barnet har særligt behov for sansemotorisk stimulering, da barnets adfærd ikke virker så intens eller direkte, som man ser hos ældre børn. Men tegn på motorisk sansesøgende adfærd kan f.eks. være:
- Barnets bevægelser virker overdrevne. Barnet spræller konstant med arme og ben, selv når det forventes at være roligt og f.eks. under søvn.
- Barnet har en stærk trang til berøring. Når barnet bliver vugget eller holdt tæt, bliver det roligt. Når barnet ligger stille alene, virker det utilfreds.
- Barnet har en øget interesse i teksturer. Barnet gnider f.eks. konstant sine hænder mod tæpper, tøj eller andre overflader.
Sådan kan du støtte dit barn
- Følesansen (Taktil sans): Giv dit barn bløde teksturer som tæpper, stofbøger, bamser, som barnet kan holde eller røre ved. Lad dit barn ligge på legemåtter og underlag med forskellige teksturer og lad dit barn udforske. Brug også gerne blid massage for at stimulere berøringssans og skabe tryghed.
- Balancesansen (Vestibulær sans): Brug en vugge, gynge, eller hold dit barn i armene, mens du gynger det let frem og tilbage. Brug evt. en bæresele eller lignende, så du holder dit barn tæt, når du går rundt og lad barnet mærke dig og dine bevægelser.
- Høresansen (Auditiv sans): Introducer blid musik og rolige lyde. Vis barnet legetøj med klokker eller raslelyde. Syng for dit barn.
- Synssansen (Visuel sans): Vis dit barn sort-hvide mønstre. Vis barnet langsomt bevægende genstande, som f.eks. en uro. Lad f.eks. også barnet være udenfor under et træ, hvor barnet kan se bladene bevæge sig i vinden.
Børn i alderen 6-12 måneder
I denne alder begynder dit barn at kravle, rører ved alt og kommer ting i munden for at udforske sine omgivelser. Barnet elsker bevægelse og kan være fascineret af teksturer og lyde. Tegn på motorisk sansesøgning kan f.eks. være:
- Kontinuerlig kravlen: Barnet kravler konstant rundt uden pause, er hele tiden på jagt efter nye oplevelser.
- Barnet er meget interesseret i vibrationer og lyde. Barnet elsker f.eks. vibrationerne fra en elektrisk tandbørste eller musiklegetøj.
- Barnet kommer alt i munden, og barnet elsker aktiviteter, der involverer sand og vand.
Sådan kan du støtte dit barn
Kropsfornemmelsessansen (Proprioception): Lad dit barn kravle gennem puder, tunneler, lav forhindringsbaner. Det vil være med til at styrke dit barns kropsbevidsthed.
Følesansen (Taktil sans): Giv dit barn legetøj med forskellige overflader, f.eks. en bold med forskellige tekstur og overflade, som barnet kan mærke med sine hænder.
Balancesansen (Vestibulær sans): Lad dit barn sidde på dit skød, imens du hopper med benene, så barnet "hopper" (Ride-ranke-leg). Prøv også at vende dit barn på hovedet, når I tumler og leger.
Smags- og lugtesansen (Gustatorisk og olfaktorisk sans): Giv dit barn mad i hånden og lad dit barn udforske maden i eget tempo. Lad barnet dufte, slikke, smage, fornemme maden i munden.
Børn i alderen 1-2 år
I denne alder vil børn begynde at gå, løbe, klatre, hoppe og naturligt udforske alt omkring dem. De vil ofte søge gentagende bevægelser og finde stor glæde i tumlelege. Tegn på motorisk sansesøgende adfærd kan f.eks. være:
- Dit barn vil klatre hele tiden. Barnet vil op på alt - borde, sofaer, trapper, måske endda hylder.
- Barnet elsker støj og høje lyde. Barnet slår genstande sammen, laver lyde med legetøj, kaster måske ting i gulvet før at høre et ordentligt brag.
- Barnet søger ekstra kropskontakt. Dit barn elsker at blive tumlet, rullet rundt eller kastet op i luften.
Sådan kan du støtte dit barn
Balancesansen (Vestibulær sans): En babygynge er et hit, en tur på legepladsen, hvor du kan hjælpe dit barn med at gynge, vippe, rutsje og lignende vil være godt.
Kropsfornemmelsessansen (Proprioception): Lad dit barn skubbe en vogn, tumle med puder eller hoppe på en madras.
Følesansen (Taktil sans): Tilbyd dit barn aktiviteter, som stimulerer følesansen f.eks. fingermaling, sandkasseleg eller leg med modellervoks.
Synssansen (Visuel sans): Giv dit barn legetøj med klare farver og forskellige mønstre, der kan give barnet forskellig visuel stimulering.
Børn i alderen 2-3 år
Børn i denne ...