Lære at sove uden bryst

12. marts 2024

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen

Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg starter arbejde og far overtager den sidste del af barslen.

Min datter er aktuelt 8 mdr., og når far overtager barsel vil hun være 10 mdr.

Det drejer sig om putning til natten.
Hun falder desværre i søvn med mit bryst i munden. Når jeg forsøger at lirke brystet stille ud, bliver hun helt ulykkelig og falder ikke til ro før hun får brystet igen. Dette uanset om hun er sovende eller døsig, når jeg tager brystet.

Hun har altid været ekstrem vanskelig at putte og kun kunnet falde i søvn under bevægelse. (En slyngevugge reddet os da vi var allermest desperate i den spæde start, og vi bruger den fortsat engang imellem, for at sikre lurene bliver længere end 20-40 min. Til dagslurene falder hun oftest i søvn i barnevogn, også kun under bevægelse).

Vedr aftenputning og rutine: skift til pyjamas, børste tænder og derefter går vi ind i soveværelset, har det mørkt kun med rød lampe tændt og "leger"/snakker lidt inden vi forsøger med putning. Der er forsøgt stille sang, at nusse/stryge alle steder på kroppen og henover det tredje øje (ikke alt på samme tid selvfølgelig), holde hånd over bryst/mave, bruger "shhhh" lyde, alt uden effekt. Hun bliver rasende og ulykkelig, ...

Annonce

... hvis hun ikke får brystet. Hvis vi tager hende op for at trøste, falder hun heller ikke til ro. Hun tager desværre hverken sut eller flaske. Hun har en nusseklud/bamse jeg altid putter hende med, men jeg synes ikke den giver hende den ro eller tryghed som håbet. Efter hun har grædt og grædt, ender vi med brystet i munden, som er eneste trøstemetode (sådan har det altid været). Derfor også vanskeligt for far at trøste!

Vi har forsøgt at putte på tidligere tidspunkt og også senere, men uanset tidspunkt, virker det som om "toget allerede er kørt og vi er kommet for sent". Visse dage hjælper vi hende til en ekstra lille lur 30-40 min. mellem sidste dagslur og aftensmad, hvis hun har været vågen alt for længe. Dette også uden effekt på natteputningen.

Både jeg og far har forsøgt ovenstående hver især.
Hvis far har forsøgt, har jeg ammet hende inde i dobbeltsengen, så vi ikke skifter lokale midt i det hele.

Tanken om at være på arbejde i aftentimerne giver mig en klump i maven. Jeg forestiller mig hvordan hun vil være helt ulykkelig, måske i timer.

Det blev måske en rodet beskrivelse, men jeg håber du har fået den viden du behøver og har nogle input til, hvordan vi håndterer den kommende periode.

Bedste hilsner,
den stressede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder