Brev:
Vil ikke sove lur i barnevognen længere
29. oktober 2025
Alder:
10 mdr.
Vil ikke sove lur i barnevognen længere
Kære Helen
Jeg håber du kan hjælpe os med at finde en måde at gøre vores dreng på 10.5 mdr. glad for at sove lur I sin barnevogn igen. Han har førhen kunne trilles i søvn i sin barnevogn, sjældent uden lidt brok først, men som regel faldt han I søvn indenfor 15 min. Han har så typisk sovet 35 min. stående og vi har så skulle køre lidt med ham igen for at lulle ham ind i næste søvncyklus.
Den seneste måned har det dog ændret sig og han skriger og vrider sig i det øjeblik han bliver lagt i barnevognen, og vi må sætte ham op for at han stopper med at græde.
Jeg er startet arbejde igen (problemet opstod kort efter) og det er derfor nu far, der er på barsel og skal klare dagslurene. Dette er svært i og med at vores dreng bliver så sur over at skulle ligge i barnevognen.
Den eneste måde vi pt kan få ham til at falde i søvn er ved mit bryst, og det er jo ikke holdbart da jeg jo skal passe et arbejde!
Vi er lidt rådvilde over hvordan far nu skal få vores dreng til at sove. Lige pt har vi løst det ved at jeg ammer vores dreng om morgenen inden jeg går på arbejde så han kan sove sin første lur der. Til næste lur kommer min mand forbi mit arbejde, jeg ammer vores søn til han sover og putter ham derefter over i barnevognen. Vi ved begge godt, at dette ikke er en holdbar løsning og ikke en der kan fortsætte. Da slet ikke når han skal i institution til december.
Vi er usikre på om vores dreng føler utryghed ved barnevognen eller om det handler om at han har temperament og bare ikke gider sove der?! Når vi tænker tilbage har han nok aldrig været rigtig stor fan af at ligge i sin barnevogn, det har bare ikke været så udtalt som nu.
Vi mistænker også seperationsangst og det faktum at vores dreng var syg med diarré 14 dage før jeg skulle starte arbejde og at han i den periode blev meget mor og bryst afhængig. De fleste lure fik han ved mit bryst og indendørs.
Han sover generelt ikke supergodt. Han har også en del opvågninger om natten (4-6) hvor eneste måde at få ham til at sove videre, er at amme ham i søvn. Han sover Max 2-3 timer ad gangen om natten. Han spiser ok i løbet af dagen, men er sjældent sulten om morgenen. Formentlig pga han har fået mælk hele natten!d Han gider ikke mad med en ske længere, så det er primært hvad han selv tager, der ryger indenbords.
Vores spørgsmål er, hvordan får vi vores dreng gjort glad for at sove i sin barnevogn igen? Og hvis ikke dette er muligt, har du så en god idé til hvordan far i stedet kan putte ham, når der ikke er et bryst til at falde i søvn ved?
Håber du kan hjælpe os?