Svar: Mongolpletter
9. juli 2003
Alder:
1 mdr.
Hej
Mongolpletter er blålige eller dybt brunlige pletter, som sidder over os sacrum (halebenet), ved ryggen eller på underekstremiteterne (benene).
Fænomenet ses hyppigst hos nyfødte, hvor forældrene er fra Middelhavslandende, Asien eller Afrika, men kan også af og til ses hos europæiske børn og hos børn fra Grønland.
Børnene bliver som regel født med pletten, der dog kan ændre sig i størrelse og udseende. Pletterne forsvinder spontant, og det er således ikke noget man har i sit voksenliv.
Mongolpletter har ikke noget med Dawns-syndrom (Mongolbørn) at gøre. Navnet mongolplet hænger sammen med, at man har set pletterne hos børn fra Mongoliet.
Mongolpletterne skyldes en rigelig mængde af melanocytter, som er den celletype, der producerer det brunsorte pigment, der kaldes melanin.
Man anbefaler normalt at børn, der fødes af forældre med mørk hud får ekstra tilskud af D-vitamin, således at barnet får D-vitamin frem til 2 års alderen.
Børn der således har mongolpletter fordi de er af mørklødet afstamning, bør derfor få D-vitamin i længere tid. Hvorimod børn, der er lyse i huden ikke behøver ekstra tilskud.
D-vitamin får barnet først og fremmest gennem dagslyset. Når huden udsættes for ultraviolet bestråling fra dagslyset, dannes D3. Det behøver ikke at være direkte sollys.
Er man mørk i huden, dvs. har et højere indhold af melanin, skal huden udsættes for dagslys i længere tid, for at opnå syntesen af D3. Derfor gives det ekstra tilskud.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske