I går skrev en mor til mig, at de gentagende gange havde brugt anerkendende formuleringer som "jeg vil gerne have, at du..." og lignende. Men det havde ingen effekt. De kunne sige det igen og igen, og deres dreng hørte ikke efter, han gjorde ikke, hvad de bad ham om. Og hvad gør man så?
At anvende en anerkendende tilgang i opdragelsen handler blandt andet om at kommunikere på en positiv og respektfuld måde, der styrker barnets selvopfattelse og samtidig tydeliggør forventningerne. Her er det f.eks. vigtigt, at man anvender formuleringer, som "jeg vil gerne have, at du..." i stedet for mere negative og formynderiske udsagn, som "nu skal du..." eller "du må ikke...".
Men, nogle gange kan en sætning, som "Jeg vil gerne have, at du ...", ikke stå alene. Det er nødvendigt, at man også kommer med løsningsforslag. Og i dag handler min artikel derfor om, hvordan vi kan kommunikere, så det bliver lettere for vores børn at forstå, hvad vi forventer, og samtidig opmuntrer dem til at kunne gøre ting selvstændigt.
"Jeg vil gerne have, at du..."
I skal f.eks. ud af døren og i stedet for at sige "nu skal du tage sko på", eller "tag så de sko på", så kan du sige "jeg vil gerne have, at du tager sko på".
Dit barn sidder med sin iPad og i stedet for at sige "du skal ikke se mere iPad nu", så kan du sige "jeg vil gerne have, at du stopper med din iPad nu".
I skal ud af døren, og du venter på dit barn. I stedet for at sige "kom nu!", eller "du skal komme nu!, så kan du sige "jeg vil gerne have, at du kommer nu".
Du vil gerne have, at dit barn hjælper med oprydningen. Og i stedet for at sige "du skal rydde dit legetøj op", så kan du sige, "jeg vil gerne have, at du rydder op".
Fordelene ved denne form for kommunikation:
Fremmer forståelse: Når du formulerer dig med et "jeg", så hjælper det dit barn med at forstå, hvad det er, du forventer.
Øger selvstændigheden: Når barnet forstår, hvad det er du forventer, så bliver det lettere for barnet at følge dig. Det er med til at skabe en følelse af selvstændighed. Børn vil som udgangspunkt gerne deltage og gøre ting.
Reducerer konflikter: Når man udtrykker forventninger på en positiv måde, så føler barnet sig mere respekteret og forstået. Hvis man formulerer sig med et "du" og f.eks. siger "du skal..." eller "du må ikke...", ...