Fra 3 til 2 lure - 6 måneder

14. februar 2024

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Fra 3 til 2 lure - 6 måneder

Hej igen,

Tak for gode tip til mindre forstoppelse!

Hermed tilbage igen, nu med spørgsmål angående den forkætrede tredje lur. Vores datter har nu så lange vågenperioder, at den tredje lur begynder at blive rigtigt udfordrende.

Hun vågner typisk mellem 6.30 - 7.30, og sover generelt mellem 9-10 timer om natten. Hun er herefter oftest vågen 3 timer (nogle gange op til 4 timer) om morgenen inden første lur, som ofte er mellem 30 - 60 min lang. Vi oplever pt., at morgenluren er blevet længere, så det oftere hedder 60 min end 30.

Hun lægges i barnevognen ca. 2,5 - 3 timer efter morgenluren, alt efter hvor træt hun er blevet. Det er ofte på et tidspunkt fra kl. 13 - 14.30, og der ligger hun meget ofte og sover i 3 timer (i bevægelse). Det betyder, at hun tit og ofte vågner fra dagens 2. lur mellem kl. 16 og 17.30!

Vi giver hende tit en powernap i viklen så sent som ved ...

Annonce

... 19.30 tiden, hvor hun vågner kl. 20.15 som det seneste. Og så i seng kl. 21.30 - 22.00. Aftenluren forsøger jeg ofte at putte hende til ved ca. 18.30, men det tager ofte 30 min for hende at falde i søvn i viklen, for sølle 25 - 45 min søvn. Dog går det normalt fint at putte hende til natten, for hun er altid temmelig træt efter den sidste lur.

Vi har derfor på fornemmelsen, at den 3. lur lakker mod enden. Vågner hun 17.30 kan vi allerede nu godt finde på at skippe den 3. lur, og så lægges hun kl. 21, hvor hun dog nærmest besvimer af træthed.

Hvordan sikrer vi en god overgang fra 3 til 2 lure? Og skal vi i så fald begynde at putte lidt tidligere, på en måde hvor det ikke opfattes som en powernap? Hvordan håndterer vi det på en god måde, så hun ikke bliver “søvnforvirret”? Det skal siges, at hun trives bedst når hun sover tæt på 13 timer dagligt.

Hilsner fra
Krudtugle-mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger