Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

12. marts 2024

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen

Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg starter arbejde og far overtager den sidste del af barslen (de øremærkede 9 uger).

Jeg har delt beskeden op i to, så dette drejer sig om nedtrapning af amning, og mit andet brev vedr natputning.

Min datter er aktuelt 8 mdr., og når far overtager barsel vil hun være 10 mdr.

Vi har haft en lang opstart af skemad grundet tilbagevendende svær obstipation heraf, som nu er under kontrol med Lactulose.

Vores dagsrytme:
06:30-7: tilbydes grød - spiser aktuelt kun 4-6 skefulde. Vand af kop (drikker kun et par mundfulde her).
08.30-9: puttes til første lur (ammes inden putning). Sover 45 min. - 1,5 time.
11-11:30: grøntsagsmos m. kød/frisk eller brød med pålæg. Lidt frugt og vand af kop (et par mundfulde).
12:30-14: puttes i dette tidsrum til dagens anden lur, alt afhængig af hvor længe første lur og vågen har varigt. Ammes inden putning.
Denne lur varer stort set altid kun 45 min. og ...

Annonce

... efter denne lur er hun oftest vågen helt til sengetid.
Hun tilbydes et mellemmåltid i form af smoothie/frugtmos og lidt brød med pålæg/banan pandekage eller lign.
17.30: aftensmad i form af grøntsagsmos m. kød/fisk eller grød hvis hun er utilfreds/ulvetime (grøden er lettere at få i hende end grøntsagsmosen).
18:30-19: puttes til natten, falder (desværre) i søvn med bryst i munden, tømmer begge bryster.
Derudover vågner hun kl. 22 til amning, kl 01-02 og igen morgen 05-06.
Jeg har forsøgt at springe amningen over midt på natten, oftest uden held. Hun bliver ulykkelig og falder ikke til ro, før hun får brystet.

Mit spørgsmål er, hvordan du anbefaler nedtrapning af al den amning for at imødekomme opstart af arbejde og far overtager barsel. (Til info tager min datter ikke flaske - og som skrevet ovenfor, ganske lidt vand/mme af kop).

Jeg arbejder skiftende vagter, oftest 7-15 og 15-23, hvorfor kontinuitet bliver en by i Rusland.

Bedste hilsner,
den stressede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor