Bange 4 årig

30. januar 2023

Kategori:
Alder:
8 år, 1 mdr.

Bange 4 årig

Kære Helen.

Jeg skriver til dig, da jeg er bekymret for min datter på 4 år.

I løbet af de sidste uger, har hun ændret adfærd. Fra at være en nysgerrig, fjollet og udadvendt lille pige, er hun nu bange og ked af det, en stor del af tiden.

Hendes frygt går på, at hun er bange for at hendes ting (legetøj, bamser og smykker) skal ryge ned i toilettet. I starten ville hun ikke fortælle os, hvad denne frygt handlede om, men efter flere dage, brød hun grædende sammen, og fortalte at hun havde tabt et lille lego hjul i børnehavens håndvask, og at hun nu var bange for at det ikke kunne komme op igen, eller ...

Annonce

... at håndvasken ville gå i stykker.

På trods af, at vi prøver at berolige hende, så bryder hun grædende sammen flere gange om dagen, og fortæller at hun er bange.

Hun kan også vågne helt panisk om natten og græde og ryste, og være bange for at hendes puttebamse er faldet i toilettet.

Det er rigtig hårdt at se sin lille pige så ked af det og bange, og jeg vil gerne have råd til, hvordan jeg hjælper hende bedst muligt med hendes følelser?

Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt omkring frygt hos børn på hendes alder, er det “normalt” med sådanne perioder?

De bedste hilsener
en bekymret mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

15. februar 2024 | Sovevaner | 8 år, 7 mdr.

8-årig kommer ind til mor og far om natten

Kære Helen. Jeg skriver da mig og min mand ønsker at få dobbeltsengen...

21. november 2023 | Udvikling | 7 år, 4 mdr.

Dreng på 7 år, social udvikling

Kære Helen, Vi er forældre til en dejlig dreng på snart 7 et halvt år. Han...

5. oktober 2023 | Opdragelse | 7 år, 4 mdr.

7årig dreng

Hej Helen, Jeg har så mange ting jeg er usikker på, og ved ikke hvor jeg...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Denne måneds præmie: Vind et par Gogsig barfodssko til din guldklump

Værdi 645 kr

tilmeld

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina